Nově zaregistrované zákazníci obdrží slevu 5% hned po prvním přihlášení! Sleva se nevztahuje na jíž zlevněné zboží! Přejeme Vám příjemné nakupování.

Jak vybrat naviják na kapry?

Vybrat vhodný naviják není jednoduché. A proto rybáři s velkou chutí na toto téma často diskutují. Nejčastěji řeší, jaký typ navijáku je pro daný druh lovu je nejvhodnější. My se zaměříme na výběr navijáku pro lov kaprů. Jak naviják na kapry vlastně vybrat? Který typ je nejvhodnější?

 

Kaprové navijáky musejí vydržet velmi slušnou dávku náporu při zdolávání. Ale nejde jen o zdolávání! Navijáky musejí splňovat hned několik kritérií, aby byly pro náročný lov kaprů vůbec vhodné. Tak například musejí mít kvalitní brzdu, vhodnou cívku nebo hladký chod. Tyto všechny kriteria, ale rozhodují o úspěchu při lovu kaprůKaprové navijáky se vyrábí hned v několika provedeních. Rybáři tak mají velkou škálu pro výběr toho správného navijáku pro lov kaprů. Tato obrovská dostupnost je ale občas velice svazující. Jak poznáme dobrý naviják na první pohled? I velký kaprový naviják by měl být lehký a jeho chod musí být precizní a hladký. Nyní se podíváme na to,z jakých druhů navijáků dnes můžeme vybírat...

Kaprové navijáky s přední brzdou: Jedná se o klasické kaprové „stroje“ s velkou cívkou. Velikost cívky je u navijáků s přední brzdou dána díky samotnému ovladači přední brzdy. Tento ovladač totiž musí být masivní, aby se s ním dobře manipulovalo. Na navijácích s přední brzdou je dobrý to, že ovladače jsou hned po ruce, tudíž se s nimi skvěle manipuluje. Takže akceschopnost navijáku při zdolávání je skutečně mnohem lepší než u navijáků se zadní brzdou.
Obecně by se dalo říci, že velká cívka u kaprových navijáků je skvělá v tom ohledu, že je šetrnější k vlascům. Ty se na široké cívce tak výrazně nekroutí. Ano, hodně o zkroucení vlasce rozhoduje i rolnička. Jenže tato součástka je na kaprových navijácích ve většině případů bývá na špičkové úrovni.

Fox Eos 12000fd

Kaprové navijáky s volnoběžnou brzdou (baitrunner): Baitrunner je opravdu velice užitečným pomocníkem, který lov kaprů může ještě více zefektivnit. Co to vlastně je?

Rybář, který loví s kaprovým navijákem s volnoběžnou brzdou, má velkou výhodu. Baitrunner (volnoběžná brzda) slouží k nastavení odporu brzdy při záběru od ryby. Zjednodušeně řečeno, s baitrunnerem můžeme dosáhnout toho, že cívka navijáku bude v momentě záběru úplně volná, anebo naopak více utáhnutá. To znamená, že s pomocí baitrunneru si můžeme například nastavit sílu odporu tak, aby se háček při záběru lépe zasekl rybě do tlamy.

Baitrunner(volnoběžná brzda) nemá nic společného s tou brzdou, kterou používáme při zdolávání. Baitrunner skutečně slouží pouze pro to, aby si rybář mohl nastavit sílu odporu cívky. Takže v momentě, kdy rybář otočí kličkou, tak se funkce baitrunneru vypne, a celou práci přebírá klasická přední brzda na navijáku, kterou normálně používáme při zdolávání.

Shimano Big Pit

Kaprové navijáky se zadní brzdou: Kaprové navijáky se zadní brzdou nejsou špatné. Ale jen v některých situacích. Kaprové navijáky se zadní brzdou používají se hlavně na řekách, když lovíme v méně přístupných úsecích na kratší udice. Na taková místa totiž nepotřebujeme velkou kapacitu cívky, takže i menší navijáky se zadní brzdou postačí pro lov kaprů.

U navijáků se zadní brzdou je výhodou poněkud nižší hmotnost (je to dáno i tím, že na zmíněných lokalitách používáme menší modely). Co se týče ovladatelnosti zadní brzdy – je to o zvyku. Pokud si člověk zvykne na ovládání zadní brzdy i v kritických momentech (například, když od břehu rychle vyjíždí ryba), pak žádný rozdíl mezi přední a zadní brzdou v tomto ohledu není.

Bohužel kapraři navijáky se zadní brzdou moc nepoužívají. Tyto modely jsou spíše vhodnější pro lov na feeder nebo lov dravců. Kaprařina těmto modelům prostě moc nefandí.

Sema zadní brzda

A ted' něco na závěr. Při výběru navijáku nikdo vám nezaručí,že vámi zvolený ''stroj'' bude léta bezchybně fungovat. I přesto lze už na začátku objevit výraznější vady a zredukovat výběr s nejslabšími modely. Jdeme na to! Zatočte si volně kličkou - čím hladší chod, tím lépe. Vezměte kličku v místě, kde prochází do těla navijáku a zjistěte, jak velkou má vůli. Uchopte do jedné ruky tělo navijáku, druhou vezměte za jeho horní část v úrovni překlapěče a vyzkoušejte, jestli se neviklá. Opět - čím menší vůle, tím lépe. Dále zkuste plynulost překlápění, mělo by to chodit bez zadrhávání. Brzda navijáku by měla jít plynule. Čím větší má rozsah, tím jemnější a přesnější nastavení umožňuje. Pokud takovémuto testu podstoupíte několik nabízených navijáků, zcela jistě mezi nimi zjistíte nějaké rozdíly. Ještě se podívejte na rolničku u překlapěče, která by se měla lehce otáčet, nejlépe na ložisku. Co se týče samotných ložisek, jejich počet udávaný výrobcem může být zavádějící, ale neplatí to, že čím víc, tím lépe. I přesto dvě až tři ložiska naviják by měl mít. Velmi podstatné je taky to, jak velkou částku jste ochotni investovat. Pokud chcete uvolnit více peněz, pak si můžete dovolit vybírat z dražších a kvalitnějších navijáků. To však podle mého názoru není nejlepší variantou pro začátečníky.